Please Log-in or Register to get full access to the forums.

Lost Password?

>>> REGISTER | LOG-IN | PROFILE | LOG-OUT | INBOX <<<

| HOME | | KOMUNITI BLOGGER| | GEMPAKZ SANTAI | | ISU SERIUS | | HIBURAN | | HOBI | | PENDIDIKAN | | AKADEMIK | | PELBAGAI | | ADMIN |

>>> PERHATIAN SEMUA! BACA INI DULU: ADMIN DECLARATION <<<

BLOGLIST: | GEMPAKZ |  | LIRIK |  | KARAOKE |  | PROMOSI | | MR.PINGU |

Post Reply 
 
Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tips menjaga kesihatan suara untuk menyanyi dengan baik
03-25-2011, 12:15 AM (This post was last modified: 04-17-2014 12:27 PM by Mr.Pingu.)
Post: #1
Music Tips menjaga kesihatan suara untuk menyanyi dengan baik
[Image: singing.jpg]

Pingu suke menyanyi! tu yang cari TIPS bagaimana nak menyanyi dengan baik! so sedang rajin2 menggunakn pakcik google and terjumpe tips ini! agak baik dan actually I xamalkanyer! patutla nyanyi xberapa nak bagus. huhu.. disini nak kongsi tips2 menyanyi dengan baik yang say kumpul dari carian google~ hehe layanzz...

>> sumber: http://wenzrawk.multiply.com/journal/item/53

1. Banyak minum air, hindari alkohol dan kafein:
Pita suara kita bergetar dengan kecepatan tinggi, dan banyak minum membuat pita suara tetap basah. Makanan yang memiliki kadar air yang tinggi juga baik, seperti apel, pir, semangka, melon, anggur, dan sebagainya.

2. Lakukan istirahat berbicara beberapa kali setiap hari terutama jika telah dipergunakan secara ekstensif:Misalnya guru sebaiknya menghindari atau mengurangi berbicara diantara waktu mengajar.

3. Jangan merokok:Jika Anda merokok, segera berhenti. Merokok sangat meningkatkan resiko kanker organ pernafasan. Termasuk menghirup asap dapat menyebabkan iritasi pita suara

4. Jangan menyalahgunakan suaramu:Hindari berteriak, juga berbicara keras di ruangan yang ribut. Suara serak merupakan pertanda pita suara mengalami iritasi.

5. Biarkan otot leher dan tenggorokanmu rileks meskipun sedang menyanyi nada tinggi atau rendah: Beberapa penyanyi mengangkat kepala ketika menyanyikan nada tinggi dan menunduk jika menyanyi nada rendah untuk menghindari tegangan yang berlebih pada otot. Jika terjadi tegangan berlebih untuk waktu yang lama bisa menyebabkan turunnya jangkauan nada suara.

6. Perhatikan caramu berbicara setiap hari: Sekalipun orang yang memiliki kebiasaan menyanyi yang baik bisa mengalami luka saat berbicara, karena banyak penyanyi yang tidak memperhatikan cara berbicara, apakah menyebabkan iritasi pita suara atau tidak.

7. Jangan batuk terlalu sering:Ketika kita batuk (bukan sakit batuk, tapi aktivitas batuk), itu sama seperti melakukan tegangan pada semua otot pernafasan dan pita suara sekaligus. Melakukan batuk terlalu sering bisa melukai otot tersebut dan menyebabkan suara serak. Cobalah untuk minum air untuk mengurangi rasa gatal di tenggorokan. Jika batuk tidak bisa ditahan, cobalah hubungi dokter untuk pemeriksaan lebih lanjut.

8. Ketika sakit, hemat suaramu:Jangan banyak berbicara saat Anda bersuara serak karena demam atau infeksi. Perhatikan suaramu.

9. Ketika berbicara kepada kelompok besar diluar gedung pertimbangkan penggunaan pengeras suara:Berbicara keras tanpa pengeras suara bisa menyebabkan ketegangan berlebihan pada otot suara. Jadi lebih baik pergunakan pengeras suara.

10. Lembabkan udara rumah dan ruang kerjamu.

Mari rakan-rakan mendaftar sebagai seorang ahli Komuniti gempakZ~ Shy
Quote

JOM JOIN KOMUNITI GEMPAKZ. Klik: >>> REGISTER <<<

03-25-2011, 12:21 AM (This post was last modified: 07-02-2012 10:40 AM by Mr.Pingu.)
Post: #2
Teknik menyanyi Nada Tinggi~
sumber: http://silviaflorensia.blogspot.com/2010...inggi.html

[Image: sing2.jpg]

High notes menuntut dilakukannya beberapa hal sekaligus (simultaneous) , tidak bisa hanya memperhatikan satu atau dua hal saja. Ada beberapa pegangan dasar yang musti ditaati untuk mengeksekusinya:

1. Rahang
Rahang harus sangat rileks, tergantung seperti tanpa tenaga. Gerakan rahang ke bawah tidak boleh diikuti gerakan kepala atau tengkorak, hanya rahang saja yang begerak lentur tanpa beban. Artikulator teks bukanlah rahang tetapi bibir, sehingga pengucapan konsonan tidak boleh membebani rahang. Gerakkan rahang ke bawah dan bukan ke depan.

2. Lidah
Lidah terletak rileks, bergerak satu paket dengan rahang. Jangan menarik lidah ke belakang.

3. Tenggorokan
Tenggorakan terbuka (Open Throat, Gola Aperta) dalam nada apapun untuk semua jenis vokal dan konsonan. Sensasinya seperti kalau kita menguap. Tenggorakan yang menguncup akan menimbulkan suara tercekik.

4. Low Larynx
Larynx (pita suara) harus tetap berada di bawah dan jangan dibiarkan meninggi ketika kita meniti nada tinggi.

5. Proyeksi
Proyeksikan suara ke depan di daerah topeng. Jangan membuat ancang2 untuk membidik nada tinggi dengan menarik nada sebelumnya ke belakang. Tetaplah menempatkan suara di depan sehingga tidak membebani rahang. Proyeksi ke depan juga akan membuat suara lebih terang.

6. Head Voice
Gunakan head voice dan bukan falsetto. Indikasinya pada perpindahan dari suara dada ke kepala tidak ada gap atau perpindahan suara melainkan bersambung secara smooth. Pada wilayah nada yang sudah masuk dalam resonansi kepala jangan membawa beban ke atas. Pada beberapa orang perpindahannya berbeda. Pada tenor biasanya akan terjadi peralihan pada nada2 c, d, atau e. Jangan menekan suara pada perpindahan ke head voice, gunakan suara yang halus dulu, dan secara bertahap tambahkanlah volume suara dengan mengembangkan volume resonansi.

7. Appogio
Gunakan dukungan tenaga dari wilayah upper abdominal (perut bagian atas).

8. Sternum
Tulang di tengah dada harus dalam posisi senantiasa tegak dan relatif membusung dengan rileks.

9. Palatal
Soft palatal (langit-langit lunak) diangkat tinggi ketika kita menyanyikan nada head voice.

Mari rakan-rakan mendaftar sebagai seorang ahli Komuniti gempakZ~ Shy
Quote
03-25-2011, 12:23 AM
Post: #3
RE: Tips menjaga kesihatan suara untuk menyanyi dengan baik
Yang paling penting: keadaan kita ketika sedang menyanyi adalah "rileks dan support"

Ketika bernyanyi jadilah seperti "daun yang melayang dihembus angin"
Daun merupakan representasi kepala (mulai dari leher hingga ubun-ubun), angin merupakan representasi dari badan (mulai dari bahu hingga telapak kaki).

Ketika kita menarik napas titik konsentrasi adalah di bawah pusar (chi/hara), tapi sesungguhnya udara tidak berhenti di situ. Udara tersebut mengalir, mengisi rongga-rongga tubuh, atau organis. (kalimat ini rumusan ulang dari pengajaran Joseph Kristanto Pantioso).

Bagaimana supaya udara dapat mengisi rongga-rongga?
Posisi badan, baik saat duduk ataupun berdiri. Intinya tegak, rasakan tulang ekor anda terentang ke bawah dan tulang leher belakang anda terentang ke atas (kepala agak membungkuk, tidak mendongak). Dengan posisi ini tulang belakang beserta saraf-sarafnya akan mencapai bentuk ideal dan rongga-rongga pun terbuka, sehingga udara dapat mengisinya. Pengisian udara ke rongga-rongga itu dapat dikatakan sebagai pengaliran energi.
Energi (angin) yang menopang artikulator dan resonator di kepala (daun).
Heart

Mari rakan-rakan mendaftar sebagai seorang ahli Komuniti gempakZ~ Shy
Quote
03-25-2011, 12:33 AM (This post was last modified: 03-25-2011 12:36 AM by Mr.Pingu.)
Post: #4
RE: Tips menjaga kesihatan suara untuk menyanyi dengan baik

1. Artikulasi, adalah cara pengucapan kata demi kata yang baik dan jelas.
2. Pernafasan adalah usaha untuk menghirup udara sebanyak-banyaknya, kemudian disimpan, dan dikeluarkan sedikit demi sedikit sesuai dengan keperluan.

Pernafasan di bagi tiga jenis, yaitu :
Pernafasan Dada: cocok untuk nada-nada rendah, penyanyi mudah lelah.
Pernafasan Perut: udara cepat habis, kurang cocok digunakan dalam menyanyi, karena akan cepat lelah. Pernafasan Diafragma: adalah pernafasan yang paling cocok digunakan untuk menyanyi, karena udara yang digunakan akan mudah diatur pemakaiannya, mempunyai power dan stabilitas vocal yang baik.

1. Phrasering adalah : aturan pemenggalan kalimat yang baik dan benar sehingga mudah dimengerti dan sesuai dengan kaidah-kaidah yang berlaku.

2. Sikap Badan : adalah posisi badan ketika seseorang sedang nyanyi, bisa sambil duduk, atau berdiri, yang penting saluran pernafasan jangan sampai terganggu.

3. Resonansi adalah : usaha untuk memperindah suara dengan mefungsikan rongga-rongga udara yang turut bervibrasi/ bergetar disekitar mulut dan tenggorokan.

4. Vibrato adalah : Usaha untuk memperindah sebuah lagu dengan cara memberigelombang/ suara yang bergetar teratur, biasanya di terapkan di setiap akhir sebuah kalimat lagu.

5. Improvisasi adalah usaha memperindah lagu dengan merubah/menambah sebagian melodi lagu dengan profesional, tanpa merubah melodi pokoknya.

6. Intonasi adalah tinggi rendahnya suatu nada yang harus dijangkau dengan tepat.

Syarat-syarat terbentuknya Intonasi yang baik :
- Pendengaran yang baik
- -Kontrol pernafasan
Rasa musical.
- NADA adalah bunyi yang memiliki getaran teratur tiap detiknya.
SIFAT NADA ADA 4 (EMPAT) :

1. FITCH yaitu ketepatan jangkauan nada.
2. DURASI yaitu lamanya sebuah nada harus dibunyikan
3. INTENSITAS NADA yaitu keras,lembutnya nada yang harus dibunyikan.
4. TIMBRE yaitu warna suara yang berbeda tiap-tiap orang.

AMBITUS SUARA adalah luas wilayah nada yang mampu dijangkau oleh seseorang. Seorang penyanyi professional harus mampu menjangkau nada-nada dari yang paling rendah sampai yang paling tinggi sesuai dengan kemampuannya.

CRESCENDO adalah suara pelan berangsur-angsur keras.

DESCRESCENDO adalah suara keras berangsur-angsur pelan.

STACATO adalah suara dalam bernyanyi yang terpatah-patah.

Mari rakan-rakan mendaftar sebagai seorang ahli Komuniti gempakZ~ Shy
Quote
03-25-2011, 12:36 AM (This post was last modified: 03-24-2014 12:55 PM by Mr.Pingu.)
Post: #5
Tips nak memperbaiki cara nyanyian?
Walaupun terdapat batasan sebanyak mana yang anda boleh memperbaiki suara anda, sebenarnaya suara anda boleh diperbaiki dan dimajukan lagi. Jarang sekali terdapat penyanyi yang tidak terlatih secara formal yang dapat menggunakan tahap ketinggian nada mereka dengan sepenuhnya. Artikel ini disediakan untuk membantu anda memajukan tahap ketinggian suara anda.

'Warm up' terdahulu setiap kali anda ingin menyanyi. Anda boleh melakukan nya walaupun anda tidak pernah mempelajari sebarang latihan vokal secara rasmi. Latihkan menyanyi "Doh", "ah", Mah", "Mee' atau "doh aah maa mee moo" secara menaik dan menurun mengikut 'skel'. Terus kan latihan setiap hari atau dua hari sekali. Suara juga perlu latihan 'warm up' sama seperti latihan otot untuk seorang atlit.

Pilih satu lagu yang mempunyai nada yang agak tinggi buat anda pada masa ini. Nyanyikan lagu tersebut dua atau tiga kali setiap kali anda berlatih. Tenang kan suara, gunakan angin yang banyak dan tumpukan perhatian untuk mencapai nada yang tinggi tersebut dengan mudah. Setelah anda berjaya mencapai nada tersebut dengan mudah, cari lagu baru untuk terus berlatih.

Pilih satu lagu yang mempunyai nada yang terendah buat anda pada masa ini. Sekali lagi nyanyikan lagu tersebut dua atau tiga kali setiap kali anda berlatih. Tenang kan suara semasa menyanyi nada yang terendah, sekiranya anda rasa terlalu sukar, cuba gunakan bunyi "mah" atau "ah". Setelah anda berjaya mencapai nada tersebut dengan mudah, cari lagu baru untuk terus berlatih.

Amalkan meminum banyak air semasa menyanyi dan jangan sesekali memaksa untuk mencapai nada yang tinggi kerana ini boleh merosak kan 'kord suara' anda. Dengan banyak berlatih anda juga akan dapat mencapai nada terendah dan tertinggi dengan selesa.

INFO PENTING!

Tahukah anda bahawa secara tak sedar kita sering mendera dan menyalahgunakan suara kita. Berhati-hati dengan penggunaan suara kerana salah guna boleh mengakibatkan kerosakan pada peti suara kita.

Peti suara kita sebenarnya sangat nipis dan menegang bila kita bercakap. Apabila bercakap, peti suara akan bergetar dengan laju untuk menghasilkan suara, apabila peti suara diberi tekanan, peti suara menjadi terbeban dan mengakibatkan perubahan pada kualiti suara.

Antara perkara-perkara yang dikategori sebagai penderaan suara adalah:

1.Menjerit, melaung, mengherdik
2.meneran
3.bercakap keterlaluan
4.bercakap dalam suasana yang tercemar (seperit persekitaran yang bising, semasa konsert,di kilang-kilang)
5.bercakap semasa keletihan atau keadaan fizikal tidak sihat
6.berdehem
7.berbisik

Manakala perkara-perkara yang dikategorikan penyalahgunaan suara adalah:

1.Meninggikan suara
2.Menguatkan suara
3.Menyanyi tanpa teknik vokal yang sesuai
Berhati-hati kerana dengan mendera dan menyalahgunakan suara boleh membawa kepada kecederaan peti suara dan menyebabkan anda tidak boleh bersuara merdu semula.

Maka haruslah mengamalkan apa yang tercatit di bawah ini:

1.Banyakkan minum air suam/kosong
2.Elakkan berdehem keterlaluan
3.Bercakap bila perlu
4.Menyanyi dengan teknik yang betul
5.Kurangkan pengambilan kafein
6.Berhenti merokok
7.Banyak rehatkan diri dan minda

Mari rakan-rakan mendaftar sebagai seorang ahli Komuniti gempakZ~ Shy
Quote
04-21-2011, 11:46 PM
Post: #6
RE: Tips menjaga kesihatan suara untuk menyanyi dengan baik
>>Dari dahulu lagi ramai antara kita yang suka menyanyi,ada yang hanya suka-suka, ada yang nak menunjuk nunjuk, ada juga yang dah ketagih menyanyi dan byk lagi alasan demi memenuhi rasa keinginan untuk menyanyi.

>>Namun ramai antara diorang ni yang hanya tahu menyanyi tetapi diorang tak pernah nak amik tahu pasal ilmu nyanyian, bagi diorang kalo dah tak boleh menyanyi tu memang tak boleh menyanyilah.

>>Ada juga yang tak sedar diri walaupun selalu dikutuk oleh kawan-kawan akibat nyanyian yang sumbang mambang masih lagi tak mahu belajar cara nyanyian yang boleh membuat kenkawan terkejut atau paling kurang diorang selesa pabila korang memegang mikrofon untuk menyanyi.

>>Sikap ini haruslah diubah kalo korang benar-benar menganggap nyanyian adalah satu seni yang perlu dihargai nilai seninya. Sesebuah lagu itu ada nilai seninya, kalo anda hanya menyanyi tanpa mempedulikan aspek aspek teknikal ibarat anda menghina seni itu sendiri(chewwaahhh).

>>Ilmu nyanyian jika dipelajari adalah suatu ilmu yang amat seronok untuk diketahui. Melalui pembelajaran yang betul korang akan dapat 'explore' kebolehan suara korang dan juga korang akan tahu kekuatan dan kelemahan suara korang.

>>Suara kita harus dicintai dan disayangi kerana ia adalah anugerah Tuhan yang tak ternilai harganya dan dengan pengetahuan vokal yang korang ada akan membuatkan anda tidak akan sesekali mensia-siakan anugerah ini

>>Jadi kesimpulannya disini,berhentilah menyanyi kalo korang taknak mempelajari ilmu nyanyian itu sendiri, tapi kalo korang hargai suara anda dan seni suara itu sendiri, dapatkan atau pelajari lah ilmu nyanyian walaupun ianya hanyalah asas semata mata.

Mari rakan-rakan mendaftar sebagai seorang ahli Komuniti gempakZ~ Shy
Quote
04-21-2011, 11:48 PM
Post: #7
RE: Tips menjaga kesihatan suara untuk menyanyi dengan baik
TIPS lg..

1. Banyakkan minum air, hindari alkohol dan kafein:
Pita suara kita bergetar dengan kecepatan yang tinggi, dengan banyak minum, membuatkan pita suara tetap basah. Makanan yang memiliki kadar air yang tinggi juga baik, seperti apel, pir, semangka, melon, anggur, dan sebagainya.

2. Berehat daripada bercakap beberapa kali setiap hari terutama jika telah dilakukan secara berterusan: Misalnya guru sebaik2nya menghindari atau kurangkan bercakap dengan kerap sewaktu mengajar.

3. Jangan merokok: Jika Anda merokok, segera berhenti. Merokok sangat meningkatkan risiko kanser organ pernafasan. Termasuk menghirup asap dapat menyebabkan iritasi pita suara.

4. Jangan menyalahgunakan suara anda: Elakkan menjerit dan juga bercakap dengan kuat di persekitaran yang bising. Suara serak merupakan petanda pita suara mengalami iritasi.

5. Biarkan otot leher dan tenggorokanmu rileks meskipun ketika menyanyi nada tinggi atau rendah: Beberapa penyanyi mengangkat kepala ketika menyanyikan nada tinggi dan menunduk jika menyanyi nada
rendah untuk menghindari tegangan yang berlebih pada otot. Jika terjadi ketegangan berlebihan untuk waktu yang lama, ia boleh menyebabkan turunnya jangkauan nada suara.

6. Perhatikan cara anda bercakap setiap hari: Walaupun orang yang memiliki kebiasaan menyanyi dengan baik boleh mengalami luka ketika bercakap, ia adalah kerana banyak penyanyi yang tidak memperhatikan cara bercakap, adakah ia menyebabkan iritasi pita suara atau tidak.

7. Jangan batuk terlalu kerap: Ketika kita batuk (bukan sakit batuk, tapi aktiviti batuk), ia sama seperti menegangkan semua otot pernafasan dan pita suara sekaligus. Melakukan batuk terlalu kerap boleh menyebabkan otot tersebut luka dan suara serak. Cubalah untuk minum air bagi mengurangkan rasa gatal di tenggorokan. Jika batuk tidak boleh ditahan, sila hubungi doktor bagi pemeriksaan lebih lanjut.

8. Ketika sakit, jimatkan suara anda: Kurangkan bercakap ketika anda bersuara serak disebabkan demam atau jangkitan. Jagalah suara anda.

9. Ketika bercakap kepada kelompok besar diluar bangunan, pertimbangkanlah untuk menggunakan pembesar suara: Bercakap dengan kuat tanpa pembesar suara boleh menyebabkan ketegangan
berlebihan pada otot suara. Jadi lebih baik menggunakan pembesar suara.

10. Lembabkan udara rumah dan ruang kerja anda.

Mari rakan-rakan mendaftar sebagai seorang ahli Komuniti gempakZ~ Shy
Quote
04-21-2011, 11:49 PM
Post: #8
RE: Tips menjaga kesihatan suara untuk menyanyi dengan baik
>>Kadang-kadang menghairankan bagaimana orang yang diberi peluang untuk menyanyi dalam satu pertandingan nyanyian dan mereka tidak membuat persediaan dengan betul.

>>Jika anda benar-benar serius tentang nyanyian tatkala itu ia sangat mustahak untuk anda mendidik diri anda dan bersiap sedia untuk pertandingan untuk mendapatkan yang terbaik dari kebolehan anda. Tidak kisah betapa hebatnya suara anda, ini adalah satu-satunya perkara yang akan diteliti oleh juri.

>>Sebagai contoh, cara anda muncul adalah sama penting dengan bagaimana bagus nyanyian dan persembahkan anda.

>>Jika anda langkah di atas pentas lihat seperti troll (makhluk seperti orang kerdil atau raksasa) atau persembahan anda tidak kemas, ketika itu pengadil tentu sekali tidak akan menumpukan kepada nyanyian anda lagi.

>>Apa yang anda pakai, ucapkan, dan bagaimana anda menangani kebimbangan anda semua perkara tersebut menjadikan persembahan baik atau teruk. Saya sendiri telah melakukan beberapa persembahan dan terdapat sedikit petua tertentu yang saya rasa agak mustahak untuk memberikan persembahan yang hebat.

>>Di antara yang paling mustahak, termasuk yang berikut:

1. Cara memegang mikrofon
>>Apabila semakin bersedia untuk pertandingan nyanyian, anda harus sedar yang anda akan memegang mikrofon.

>>Ia adalah cara untuk membiasakan diri anda dengan bagaimana rasanya memegang mikrofon; dan latihan boleh dilakukan semata-mata dengan memegang berus rambut anda.

>>Kemudian apabila anda berada di pertandingan, sekiranya anda mempunyai peluang ia adalah satu idea yang bagus untuk memeriksa stail mikrofon yang akan anda gunakan. Adakah ia tanpa wayar atau anda akan perlu ingat untuk berhati-hati terhadap tali. Akan anda dapat kakinya[mic stand] dan jika begitu, adakah anda bercadang menggunakannya atau tidak? Jika anda mempunyai pilihan dalam perkara tersebut, saya mencadangkan agar anda TIDAK menggunakan mic stand tersebut.

>>Sebaik sahaja tiba giliran anda untuk naik ke pentas, pastikan yang mikrofon dihidupkan. Sekiranya anda mula menyanyi dan anda menyedari bahawa tiada bunyi, ia memalukan…’malu dibuatnya!!’ seperti kata Mirnawan Nawawi dalam iklan kat tv tu..

2. Memperkenalkan Diri Anda
=================================
>>Keduanya, adalah bagus untuk memperkenalkan diri anda. Terlebih dahulu untuk latihan persembahan, mengucapkan pengenalan diri anda dengan berus rambut di tangan anda. Catatkan pengenalan diri anda kat mana mana dan berlatih, berlatih, berlatih. Anda tidak mahu berakhir dalam keadaan terlupa dan ragu-ragu. Beri pengenalan yang ringkas. Pengenalan diri anda hendaklah termasuk nama anda, tajuk lagu yang akan anda nyanyikan dan alasan memilih lagu itu. Ini memberikan anda satu pendedahan bagi prestasi anda.

>>Sekiranya anda mula sahaja menyanyikan lagu anda tanpa memberitahu sesiapa apakah ia dan mengapa anda memilihnya, ia akan sedikit janggal.

>>Seperti yang telah dikatakan, pastikan pakaian anda sesuai. Sentiasa fikirkan bahawa semua orang, penonton dan khususnya pengadil akan memberi perhatian penuh kepada cara anda berpakaian.

>>Adalah penting bagi anda untuk memiliki pakaian yang menarik, jika anda dapat pergi salon rambut terlebih dahulu, lebih baik dalam memberikan anda tampak bergaya dalam persembahan anda. Ia dianggap sebagai penjagaan diri sendiri, kita semua tahu bahawa kita berasa bagus tentang betapa kita kelihatan, ia terbukti.Tapi jangan over plak yer?

>>Dan selepas semuanya, akhirnya anda bersedia untuk persembahan anda, kecuali tekanan di atas pentas berdepan dengan pengadil dan penonton. Kegelisahan adalah normal; bahkan penyanyi berpengalaman biasanya sekali-sekala merasakan gemuruh.

>>Kalau saya ,saya buat bodoh dan buat tak Nampak je..juz enjoy the music dan menyanyi. Perkara yang penting untuk diingati adalah anda lakukannya untuk pertandingan dan penonton ingin sekali mendengar anda memberikan persembahan.

>>Oleh itu, bertenang, nikmati pengalaman dan dapatkan keyakinan untuk pergi ke atas pentas kerana anda tahu anda akan melakukan yang terhebat.

Mari rakan-rakan mendaftar sebagai seorang ahli Komuniti gempakZ~ Shy
Quote
04-22-2011, 10:13 AM (This post was last modified: 03-24-2014 12:52 PM by Mr.Pingu.)
Post: #9
RE: Tips menjaga kesihatan suara untuk menyanyi dengan baik
Seperti yang kita sedia maklum, untuk membaca al-Quran secara bertarannum, ianya memerlukan kawalan suara dan nafas yang agak panjang. Terutama bila masuk ke peringkat-peringkat atas seperti jawab bayyati dan jawabul jawab. Ianya memerlukan latihan untuk mendapatkan nafas yang panjang itu.

Macam orang berlari 400 meter. Mereka-mereka yang mampu mengawal pernafasan dan mempunyai stamina yang tinggi, akan steady je berlari. Sedangkan yang tak pandai kawal pernafasan, akan pancit di tengah jalan. Lebih teruk daripada tu, bleh muntah hijau dulu sebelum boleh menyambung larian.


TIPS MEMANJANGKAN NAFAS

1. Tahan Nafas
Nafas terbahagi kepada dua, iaitu nafas perut dan nafas dada. Dalam nafas perut, ketika menarik nafas, perut mengembung, sedangkan dalam nafas dada, ketika nafas ditarik, yang mengembung adalah dada. Teknik yang efektif adalah teknik pernafasan perut. Bukan pernafasan dada.

Setiap hari, lakukan latihan menahan nafas (nafas perut). Contohnya hari ni dapat menahan nafas selama 20 saat, esok 20 saat dan seterusnya. Atau kita boleh ikut cara orang lama, iaitu tahan nafas dalam air seperti dalam kolam/sungai selama mungkin. Insya Allah kalau biasa berlatih, nafas kita akan menjadi panjang.

Cara kedua pula, senaman Tarik-Tahan-Keluar. Mula-mula, tarik nafas(nafas perut) sedikit demi sedikit selama 10 saat sehingga perut penuh, kemudian tahan selama 10 saat sehingga perut terasa keras dan akhir sekali hembus sedikit demi sedikit selama 10 saat. Kemudian tambahkan kadar pada esokkan harinya pula seperti menjadi 15 saat, 20 saat dan seterusnya.

2. Jaga Pemakanan


Selain itu, pemakanan dan peminuman juga perlu dijaga. Jamal Abdillah bagitau, kalau beliau nak buat persembahan, biasanya beliau akan banyakkan minum air suam dan mengelakkan makan benda2 pedas dan minuman sejuk. Sebab makanan pedas dan minuman sejuk (ais) boleh menyebabkan berhingus dan berkahak. Kahak itu akan menyebabkan suara serak dan nafas menjadi pendek serta semput

3. Rajinkan Bersenam (Lakukan 3 kali seminggu, 20 minit bagi setiap sesi)
Dengan bersenam, akan menjadikan badan cergas, pernafasan pun akan jadi teratur. Kalau malas bersenam, nafas akan cepat semput. Selalu joggin pada waktu pagi supaya anda menjadi fit and fresh. Cara-cara berjogging adalah seperti berikut :-

i) Mulakan latihan pertama dengan joggin constantly selama 20 minit. Kemudian latihan kedua tambahkan 5 minit, dan seterusnya.ii) Kalau dah selesa dengan cara i), tambahkan kaedah sprint dalam latihan tersebut. Contohnya anda sprint selama 2 minit selepas berjoggin selama 10 minit.iii) Sebelum melakukan latihan, nafas seperti biasa, dengan menarik dan menghembus nafas ikut hidung. Ketika dan selepas melakukan latihan, bernafas dengan menarik ikut hidung dan menghembus ikut mulut.

Untuk memudahkan latihan, lakukan senaman pada waktu pagi (lepas solat subuh).

4. Jeritan Batin
Ambil baldi atau pergi ke sungai, tarik nafas dalam-dalam, kemudian masukkan kepala dalam air tersebut dan menjerit sekuat mungkin. Lakukan ini beberapa kali dalam sehari, kemudian cuba nyanyikan lagu yang bertempo panjang.

>> Sumber: http://lamandakwah.blogspot.com/2013/08/...dukan.html

Segalanya ada disini..
[Image: 4614398743_a53426e0fa.jpg]
Quote
04-22-2011, 11:59 AM (This post was last modified: 03-24-2014 12:51 PM by Mr.Pingu.)
Post: #10
RE: Tips menjaga kesihatan suara untuk menyanyi dengan baik
OK tambah lagi..
Quote:Quote daripada Zarul (Penyanyi kumpulan Umbrealla)

Quote:
Menyanyi; Kenapa Boleh Jadi Sumbang?

Ada 3 sebab mengapa masalah ini boleh terjadi

Pertama, kita mungkin tak tahu apa itu note atau pic yg kita
nyanyikan atau vocal range lagu yg kita nyanyikan
Sbg contoh,sesebuah lagu mungkin mempunyai banyak lompatan
pitcing,dan kita mungkin tak tahu bagaimana nak nyanyikan perubahan
pitching-pitching ini dan dengan bebrapa latihan mengenai skala
muzik dan intervals akan dapat membantu kita mengenali setiap nada
seterusnya membantu kita menyanyi dalam pelbagi pitch/nada

Kedua, kita mungkin kurang tahu mengenai vocal register/perletakan
suara yg seharusnya kita gunakan semasa kita menyanyikan satu2 pitch
Sebagai contoh,jika saya suruh seorang pelajar lelaki nyanyikan
note "high E" atau F beliau mungkin tak sampai dan pitch beliau
akan tak tepat ini adalah disebabkan belaiu tidak kenal/tidak tahu
dimanakah vocal register yg sepatutnya

Beberapa latihan untuk mempertajamkan lagi teknik ini dan latihan
vocal warm-up akan dapat membantu anda mencapai note yg tinggi
dengan lebih tepat

Kita juga mungkin tak beri perhatian pada sokongan pernafasan atau
breath support yg diperlukan bgi mencapai atau pun projectkan note
note yg kita nyanyikan terutamanya di range tinggi suara kita yg
mana ini akan menyebabkan kita of tune semasa menyanyi
Latihan latihan pernafasan akan dapat membantu kita mengatasi
masalah ini

Ketiga, kita mungkin tak biasa mendengar suara kita dan adakah
suara kita serasi dengan muzik semasa kita menyanyi?Ini adalah
amatlah vital skill yg perlu ada pd setiap penyanyi
Kadangkala semasa kita menyanyi,kita lebih fokuskan pada nyanyian
tetapi tidak pada muzik yg mengiringi kita,ini adalah factor yg
menyumbang kepada "sumbangnya" nyanyian kita tanpa kita sedari
.

Mari rakan-rakan mendaftar sebagai seorang ahli Komuniti gempakZ~ Shy
Quote
Post Reply 


Possibly Related Threads...
Thread: Author Replies Views: Last Post
  Tip-tip menyanyi dan penjagaan suara yang baik Mr.Pingu 0 153 07-13-2014 12:39 AM
Last Post: Mr.Pingu

Forum Jump:


User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)
Welcome, Guest
You have to register before you can post on our site.


  

Password
  





Website Hit Counter
Hit from: 29-3-12  
KoMuNiTi gempakZ on Facebook