Please Log-in or Register to get full access to the forums.

Lost Password?

>>> REGISTER | LOG-IN | PROFILE | LOG-OUT | INBOX <<<

| HOME | | KOMUNITI BLOGGER| | GEMPAKZ SANTAI | | ISU SERIUS | | HIBURAN | | HOBI | | PENDIDIKAN | | AKADEMIK | | PELBAGAI | | ADMIN | *BLOG*

>>>PERHATIAN SEMUA! BACA INI DULU: ADMIN DECLARATION <<<

Post Reply 
 
Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Cara Kira interest Loan Kereta
08-11-2010, 02:31 PM (This post was last modified: 06-30-2012 01:44 PM by Mr.Pingu.)
Post: #1
Cara Kira interest Loan Kereta
Hehe, saje je ni sbb tgh bosan.... kot2 la ade yg lom tahu,saje je nak berkongsi, ni cara pengiraan bayaran bulanan kete kalau buat loan (tak kisah kete baru atau 2nd)

Contoh:

Harga kete : RM50,000
Deposit : 10% = RM5,000
Jumlah loan : RM45,000
Jumlah tahun utk buat pembayaran : 5 tahun
Peratus interest : 4%

interest setahun = Jumlah loan x Peratus interest
= RM45,000 x 4% = RM1,800

interest utk 5 tahun = Jumlah thn utk buat pembayaran x interest setahun
= 5 tahun x RM1,800 = RM9,000

Jumlah sebenar yg dihutang dgn bank = RM9,000 + RM45,000 = RM54,000

Jumlah bulan dalam 5 tahun = 60 bulan

Jumlah bayaran sebulan kpd bank = RM54,000 bahagi 60 = RM900

Hehe...mungkin ada yg dah tau...sekadar berkongsi dgn forumner yg lain yg mungkin blom tahu cara pengiraan. Kalau sekiranya nak buat 6 atau 7 tahun, boleh gantikan '5 tahun' tu dgn 6 thn atau 7 thn. Peratus interest biasanya berubah mengikut bank dan juga berubah samada kete tu baru atau kete 2nd (interest lain2 utk kete baru dgn kete 2nd). Deposit tu rata2 10% biasanya.

Adios..
Big Grin

MASUK BLOG BARU Mr.PiNGU: http://gempakz.org/mrpingu

Mari rakan-rakan mendaftar sebagai seorang ahli Komuniti gempakZ~ Shy
Quote
JOM JOIN KOMUNITI GEMPAKZ. Klik: >>> REGISTER <<<
05-04-2011, 05:57 PM
Post: #2
RE: Cara Kira interest Loan Kereta
(08-11-2010 02:31 PM)Mr.Pingu Wrote:  
Hehe, saje je ni sbb tgh bosan.... kot2 la ade yg lom tahu,saje je nak berkongsi, ni cara pengiraan bayaran bulanan kete kalau buat loan (tak kisah kete baru atau 2nd)

Contoh:

Harga kete : RM50,000
Deposit : 10% = RM5,000
Jumlah loan : RM45,000
Jumlah tahun utk buat pembayaran : 5 tahun
Peratus interest : 4%

interest setahun = Jumlah loan x Peratus interest
= RM45,000 x 4% = RM1,800

interest utk 5 tahun = Jumlah thn utk buat pembayaran x interest setahun
= 5 tahun x RM1,800 = RM9,000

Jumlah sebenar yg dihutang dgn bank = RM9,000 + RM45,000 = RM54,000

Jumlah bulan dalam 5 tahun = 60 bulan

Jumlah bayaran sebulan kpd bank = RM54,000 bahagi 60 = RM900

Hehe...mungkin ada yg dah tau...sekadar berkongsi dgn forumner yg lain yg mungkin blom tahu cara pengiraan. Kalau sekiranya nak buat 6 atau 7 tahun, boleh gantikan '5 tahun' tu dgn 6 thn atau 7 thn. Peratus interest biasanya berubah mengikut bank dan juga berubah samada kete tu baru atau kete 2nd (interest lain2 utk kete baru dgn kete 2nd). Deposit tu rata2 10% biasanya.

Adios..
Big Grin

betul da ni kira?? xde silap2 eh.. he2.. Big Grin
Quote
05-04-2011, 06:00 PM
Post: #3
RE: Cara Kira interest Loan Kereta
hope so.. Nard kalau xcaye sila kira sekali lg heheee

Mari rakan-rakan mendaftar sebagai seorang ahli Komuniti gempakZ~ Shy
Quote
Post Reply 


Forum Jump:


User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)

Website Submission Optimization Search Engine Submission - AddMe

Free PageRank Checker My Ping in TotalPing.com Malaysian Free Auto Backlink Exchange Ping your blog, website, or RSS feed for Free Blogged.my Text Backlink Exchanges free web site traffic and promotion

Welcome, Guest
You have to register before you can post on our site.


  

Password
  





Website Hit Counter
Hit from: 29-3-12  
KoMuNiTi gempakZ on Facebook