+++++ JEMPUT UNTUK KLIK LIKE @ SHARE ARTIKEL~ +++++

  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Cara Kira interest Loan Kereta

#1
Hehe, saje je ni sbb tgh bosan.... kot2 la ade yg lom tahu,saje je nak berkongsi, ni cara pengiraan bayaran bulanan kete kalau buat loan (tak kisah kete baru atau 2nd)

Contoh:

Harga kete : RM50,000
Deposit : 10% = RM5,000
Jumlah loan : RM45,000
Jumlah tahun utk buat pembayaran : 5 tahun
Peratus interest : 4%

interest setahun = Jumlah loan x Peratus interest
= RM45,000 x 4% = RM1,800

interest utk 5 tahun = Jumlah thn utk buat pembayaran x interest setahun
= 5 tahun x RM1,800 = RM9,000

Jumlah sebenar yg dihutang dgn bank = RM9,000 + RM45,000 = RM54,000

Jumlah bulan dalam 5 tahun = 60 bulan

Jumlah bayaran sebulan kpd bank = RM54,000 bahagi 60 = RM900

Hehe...mungkin ada yg dah tau...sekadar berkongsi dgn forumner yg lain yg mungkin blom tahu cara pengiraan. Kalau sekiranya nak buat 6 atau 7 tahun, boleh gantikan '5 tahun' tu dgn 6 thn atau 7 thn. Peratus interest biasanya berubah mengikut bank dan juga berubah samada kete tu baru atau kete 2nd (interest lain2 utk kete baru dgn kete 2nd). Deposit tu rata2 10% biasanya.

Adios..
Big Grin

MASUK BLOG BARU Mr.PiNGU: http://gempakz.org/mrpingu
Mari rakan-rakan mendaftar sebagai seorang ahli Komuniti gempakZ~   Shy
Reply

#2
(08-11-2010, 02:31 PM)Mr.Pingu Wrote:
Hehe, saje je ni sbb tgh bosan.... kot2 la ade yg lom tahu,saje je nak berkongsi, ni cara pengiraan bayaran bulanan kete kalau buat loan (tak kisah kete baru atau 2nd)

Contoh:

Harga kete : RM50,000
Deposit : 10% = RM5,000
Jumlah loan : RM45,000
Jumlah tahun utk buat pembayaran : 5 tahun
Peratus interest : 4%

interest setahun = Jumlah loan x Peratus interest
= RM45,000 x 4% = RM1,800

interest utk 5 tahun = Jumlah thn utk buat pembayaran x interest setahun
= 5 tahun x RM1,800 = RM9,000

Jumlah sebenar yg dihutang dgn bank = RM9,000 + RM45,000 = RM54,000

Jumlah bulan dalam 5 tahun = 60 bulan

Jumlah bayaran sebulan kpd bank = RM54,000 bahagi 60 = RM900

Hehe...mungkin ada yg dah tau...sekadar berkongsi dgn forumner yg lain yg mungkin blom tahu cara pengiraan. Kalau sekiranya nak buat 6 atau 7 tahun, boleh gantikan '5 tahun' tu dgn 6 thn atau 7 thn. Peratus interest biasanya berubah mengikut bank dan juga berubah samada kete tu baru atau kete 2nd (interest lain2 utk kete baru dgn kete 2nd). Deposit tu rata2 10% biasanya.

Adios..
Big Grin

betul da ni kira?? xde silap2 eh.. he2.. Big Grin
Reply

#3
hope so.. Nard kalau xcaye sila kira sekali lg heheee
Mari rakan-rakan mendaftar sebagai seorang ahli Komuniti gempakZ~   Shy
Reply


Possibly Related Threads...
Thread Author Replies Views Last Post
  Hias Kereta Cara Pelik menarik cantik hebat Mr.Pingu 0 126 10-14-2014, 07:04 PM
Last Post: Mr.Pingu

Digg   Delicious   Reddit   Facebook   Twitter   StumbleUpon  


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

KoMuNiTi gempakZ on Facebook

  Theme © 2014 iAndrew  
Powered By MyBB, © 2002-2015 MyBB Group.