Please Log-in or Register to get full access to the forums.

Lost Password?

>>> REGISTER | LOG-IN | PROFILE | LOG-OUT | INBOX <<<

| HOME | | KOMUNITI BLOGGER| | GEMPAKZ SANTAI | | ISU SERIUS | | HIBURAN | | HOBI | | PENDIDIKAN | | AKADEMIK | | PELBAGAI | | ADMIN |

>>> PERHATIAN SEMUA! BACA INI DULU: ADMIN DECLARATION <<<

BLOGLIST: | GEMPAKZ |  | LIRIK |  | KARAOKE |  | PROMOSI | | MR.PINGU |

Post Reply 
 
Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pokok Lidah Buaya: Khasiat Herba Terbaik
09-05-2010, 05:25 AM (This post was last modified: 10-28-2013 01:16 PM by Mr.Pingu.)
Post: #1
Pokok Lidah Buaya: Khasiat Herba Terbaik
Bertemu lagi para pengunjung sekelian. Kali ini saya dengan sukacita ingin membentangkan sedikit maklumat tentang kebaikan dan potensi pengubatan yang terdapat dalam Aloe Vera atau disebut pokok Lidah Buaya. Saya akui bahawa saya adalah pendokong pengubatan secara semulajadi, malah saya sendiri menanam dan memakan tumbuhan ini.

Halaman rumah dipenuhi dengan tumbuhan aloe vera. Aloe vera adalah antara jenis herba semulajadi yang paling banyak mempunyai khasiat penyembuhan kepada manusia. Pengamal nutrien, Mike Adams dalam kajiannya berpendapat aloe vera adalah herba yang terbaik dalam beribu-ribu herba yang ditemuinya, manakala Garlic (bawang putih) menduduki tempat kedua. Memang tiada tumbuhan lain yang boleh memberi sebegitu banyak faedah perubatan seperti aloe vera. Lihatlah apa faedah yang boleh didapati dari sebatang pokok aloe vera;

1. menghentikan pertumbuhan tumor
2. merendahkan kadar kolesterol
3. memperbaiki sel darah
4. menambah oksigen di dalam darah
5. menghalang penyakit kidney stone dan kesan kafein dari kopi dan teh
6. memberi keseimbangan asid/alkali di dalam badan
7. menyembuhkan penyakit ulser, sistem penghadaman
8. mengurangkan tekanan darah tinggi dengan merawat punca, bukan hanya simtom
9. menambah mineral, vitamin, enzim dan nutrien di dalam badan
10. mempercepatkan sembuh dari kesan melecur, terbakar
11. merawat luka sehingga tidak meninggalkan parut
12. menggantikan first aid kit (peti pertolongan cemas), berfungsi sebagai bandage kerana ia bersifat anti-bakteria
13. menghentikan kanser colon
14. sebagai pelincir salur perkumuhan
15. menghilangkan buasir
16. meneutralkan gula di dalam darah
17. memelihara buah pinggang dari penyakit
18. menghalang jangkitan
19. memberi keseimbangan elektrolit seperti minuman tenaga
20. memelihara muka, kulit dan membaiki sel yang rosak
21. menguatkan ketahanan badan (sistem imunisasi)
...dan banyak lagi!!!

Tiada tumbuhan yang dapat menandingi potensi pengubatan yang terdapat di dalam aloe vera. Tetapi kebanyakan orang masih tidak menyedarinya, atau berfikir ia hanya sekadar untuk memelihara kulit dari kesan sunburn. Lebih menyedihkan, ia hanya dijadikan pokok hiasan di halaman rumah atau taman. Pada hal, aloe vera sangat berfaedah untuk kegunaan luaran mahupun dalaman.

Pembentukan Jeli Aloe Vera
Pokok aloe vera memang dijadikan Tuhan untuk memerangkap air dan menyimpannya di dalam "tangki" yang besar yang terdapat pada daunnya yang keras dengan kulit yang tebal. Air yang terkumpul diubah kepada bentuk jeli. Jeli inilah yang memberikan khasiat pengubatan untuk kegunaan manusia. Apabila daunnya dikerat, dalam masa beberapa jam, jeli ini akan bertindak membaluti bahagian yang dikerat dengan sendirinya. Maka bahagian jeli yang terdedah tadi akan terlindung dari serangan bakteria. Begitulah ia bertindak untuk memelihara kulit manusia apabila terluka.

Sehingga kini, hanya satu cara yang terbaik untuk mendapatkan faedah dari jeli aloe vera ini - iaitu menanamnya sendiri. Sudah bertahun saya lakukannya. Apabila ingin mendapatkan, saya akan pergi ke halaman rumah, potong seulas daunnya, siat kulit dan ambil jelinya. Kemudian jeli tersebut dimasukkan ke dalam pengisar, lalu campurkan di dalam air minuman atau air bertapis. Anda akan mendapat faedah yang optimum dari herba semulajadi ini. Ia mempunyai gred yang lebih tinggi, bebas dari racun serangga dan penuh kepekatan. Cecair aloe vera yang terdapat di pasaran (biasanya dibotolkan) adalah sangat lemah. Sebahagian dicampur dengan pemekat supaya ia kelihatan seperti jeli. Sesetengah pula langsung tidak mengandungi jus aloe vera sedikitpun. Malah ia dijual dengan harga yang sangat mahal. Sesetengah lagi dimasak dengan suhu yang tinggi sehingga memusnahkan nutrien-nutrien berfaedah di dalamnya.

Faedah Kesihatan Dari Jeli Lidah Buaya
Kenyataan di sini adalah kenyataan ikhlas secara peribadi dari saya tentang faedah kesihatan dari jeli aloe vera. Menariknya, jika saya seorang pengusaha atau penjual produk aloe vera, saya tidak berani membuat kenyataan ikhlas ini kerana Kementerian Kesihatan sudah tentu akan membekukan atau merampas produk saya dan mendakwa saya menjual "dadah yang tidak diluluskan". Atau mereka menuduh saya menjual herba yang "merbahaya"!!!

Tapi sebenarnya saya tidak terlibat dalam perniagaan produk aloe vera. Saya hanya berkempen untuk menyedarkan masyarakat tentang kebaikan produk-produk semulajadi, memberi saranan supaya mencari kaedah perubatan semulajadi, dan saya tidak akan merahsiakan kebenaran tentang faedah penyembuhan yang terdapat dari pohon lidah buaya ini.

Humbankan Peti Pertolongan Cemas Di Dapur Anda (First Aid Kit), Gantikan Dengan Aloe Vera. Aloe Vera adalah anti-bakteria, anti-viral dan anti-kulat. Ia boleh menyembuhkan kesan luka pada kulit tanpa meninggalkan parut. Ia jelas terbukti apabila saya pernah terluka di tangan selepas terjatuh, kemudian saya hanya usapkan bahagian yang luka dengan jeli aloe vera, 3 bulan kemudian tiada lagi parut pada luka tersebut. Bahagian yang luka itu akan tertutup kembali mengikut warna kulit badan kita, jika kulit anda cerah atau gelap, ia akan menuruti warna kulit anda. Sukar untuk saya mengesan di manakah zon luka saya dahulu. Berbagai produk kosmetik berasaskan kimia dan ubat-ubatan untuk kulit yang diusahakan oleh industri-industri bernilai berbilion dolar dengan pelbagai jenama yang popular sebenarnya tidak diperlukan jika anda sudah mengenali peranan pohon lidah buaya ini.

Ia juga boleh digunakan sebagai bahan pengawet makanan semulajadi. Ia memelihara kesegaran makanan. Anda tidak perlukan pengawet dari kimia merbahaya yang boleh mendatangkan kanser. Tetapi mengapa masih ramai tidak yakin atau kurang menggunakan aloe vera? Sebabnya mudah. Ia tidak berjenama dan tidak dapat dipatentkan. Ia boleh didapati dengan mudah dan murah apabila kita sendiri menanamnya.

Pengusaha-pengusaha besar tentu tidak dapat menggunakan 100% bahan asli dari aloe vera sebaliknya mencampurkan dengan formula-formula kimia mereka sendiri dan mendakwa kononnya produk aloe vera mereka lebih hebat dan lebih berkuasa dari aloe vera jenama lain.

Anda tidak perlu lagi mendapatkan produk aloe vera yang dibotolkan yang dijual dengan harga berpuluh-puluh ringgit sebotol kerana anda boleh dapatkan yang lebih asli dan pekat dengan menanamnya sendiri di belakang rumah anda. Aloe vera yang dijual begitu mahal sebenarnya adalah strategi pemasaran dan psikologi pengguna, kerana pengguna hari ini sudah sinonim berfikiran, "barang yang mahal tentu nilainya lebih baik, dan yang murah tentu tidak berkualiti atau tiruan".

Jika mereka menjual sebotol aloe vera dengan harga RM3 sebotol, tentu ramai yang tidak yakin malah tidak percaya botol tersebut mengandungi lidah buaya! Mereka menganggap, jika ia ubat yang berkualiti, harganya tentu lebih mahal. Itulah kesilapan kita para pengguna hari ini. Pengguna sendiri yang menggalakkan pengusaha menaikkan harga.

Sebenarnya aloe vera yang boleh ditanam sendiri dan khasiatnya lebih baik dari yang terdapat di pasaran. Tetapi memang sudah menjadi budaya, pengguna lebih suka membeli dari menanam sendiri.

Apa Yang Terkandung Di Dalam Lidah Buaya:
1. Air
2. 20 mineral
3. 12 vitamin
4. 18 asid amino
5. 200 phytonutrien
6. enzim
7. triterpen (phytonutrien yang mengurangkan gula dalam darah)
8. glyconutrien & glycoprotein
9. polisakaraid
10. acemann, mannose-6-fosfat polimannan
11. fenolik glikosid
12. dihidrokomarin

Resepi:
1. sekeping jeli segar aloe vera
2. 1 sudu teh gula tebu organik atau madu lebah
3. 1 mug air bertapis

~ Masukkan jeli, gula organik atau madu lebah dan sedikit air bertapis ke dalam mesin pengisar.
~ Kisarkan sehingga menjadi halus. Kemudian tuangkan ke dalam mug berisi air minuman bertapis.
Minum airnya. Lakukan 2-3 kali seminggu. Anda akan mendapat sistem pertahanan tubuh yang kuat.
*Airnya juga boleh disapukan pada muka sebelum tidur untuk mendapat kulit yang licin, halus dan berseri.

sumber: http://thesecretmedicines.blogspot.com/2...rbaik.html[/align]
Quote

JOM JOIN KOMUNITI GEMPAKZ. Klik: >>> REGISTER <<<

04-05-2011, 01:57 PM
Post: #2
RE: Pokok Lidah Buaya: Khasiat Herba Terbaik
pingu ada tanam pokok ni kat luar opis. hehe.. biasa gak gune utk cuci muka.. lbh bagus dr bahan2 pencuci yg kita beli sbb ada bahann kimia..

Mari rakan-rakan mendaftar sebagai seorang ahli Komuniti gempakZ~ Shy
Quote
04-06-2011, 06:13 PM
Post: #3
RE: Pokok Lidah Buaya: Khasiat Herba Terbaik
(04-05-2011 01:57 PM)Mr.Pingu Wrote:  pingu ada tanam pokok ni kat luar opis. hehe.. biasa gak gune utk cuci muka.. lbh bagus dr bahan2 pencuci yg kita beli sbb ada bahann kimia..

wah, yeke?? nk jd kn sbgai pncuci 2 cm ne pingu? mse kcik2 kt umah oni memang bnyak pkok ni..tp bt xlyan je cz bau nye x best n xtaw khsiatnye.. da bsar2 mkin xde plak pkok 2, mne tah pg nye..
Quote
04-06-2011, 06:28 PM
Post: #4
RE: Pokok Lidah Buaya: Khasiat Herba Terbaik
amek aje lendir lidah buaya tu sapu kat muke.. hehe bagus dibiarkan seketika supaya serap pd wajah.. lgpun khasiat dia sgt2 tinggi

Mari rakan-rakan mendaftar sebagai seorang ahli Komuniti gempakZ~ Shy
Quote
04-06-2011, 06:43 PM
Post: #5
RE: Pokok Lidah Buaya: Khasiat Herba Terbaik
(04-06-2011 06:28 PM)Mr.Pingu Wrote:  amek aje lendir lidah buaya tu sapu kat muke.. hehe bagus dibiarkan seketika supaya serap pd wajah.. lgpun khasiat dia sgt2 tinggi

wah, bgus amal kn ni. skarng prduk kt psaran kuantiti ciput je, tp hrga mhal..klu gne pkok ni, kuar duit byar bil air je nk siram die tiap2 hri.hehe..
Quote
04-06-2011, 06:49 PM
Post: #6
RE: Pokok Lidah Buaya: Khasiat Herba Terbaik
oni.. lbh bagus gune lidah buaya .. yg pasti ia asli dimana tidak dicampur bahan kimia berbahaya.. natural dr tumbuhan.. ia akan membawa manfaat lbh besar bg kita.. pingu pernah minum lendir lidah buaya ni.. walaupun payau tp bila fikirkan khasiat dia pingu sanggup.. ehhe

Mari rakan-rakan mendaftar sebagai seorang ahli Komuniti gempakZ~ Shy
Quote
04-07-2011, 12:44 AM
Post: #7
RE: Pokok Lidah Buaya: Khasiat Herba Terbaik
(04-06-2011 06:49 PM)Mr.Pingu Wrote:  oni.. lbh bagus gune lidah buaya .. yg pasti ia asli dimana tidak dicampur bahan kimia berbahaya.. natural dr tumbuhan.. ia akan membawa manfaat lbh besar bg kita.. pingu pernah minum lendir lidah buaya ni.. walaupun payau tp bila fikirkan khasiat dia pingu sanggup.. ehhe

hah,mnum lndir?? dsyat jgk ni.hekhek..ujung bulan ni da hbs bljar, blik kg nk tngk2 la kt blkang unah 2 ad lg x pkok ni.hehe...
tp nmpk gaye nye cm blh bt bsnes gk tmbuns ni kn?hmm... Idea
Quote
04-07-2011, 10:34 AM
Post: #8
RE: Pokok Lidah Buaya: Khasiat Herba Terbaik
Haha oni boleh jer.. Tumbuhan ni memiliki 1000 satu kebaikan mmg rugi sesiapa yg xmahu menggunakannya.. Kebanyakkan produk kecantikan dan kesihatan juga ada memasukkan lidah buaya sebagai salah satu resepi tetapi lidah buaya tersebut sudah tidak begitu asli.

Mari rakan-rakan mendaftar sebagai seorang ahli Komuniti gempakZ~ Shy
Quote
04-09-2011, 11:24 AM
Post: #9
RE: Pokok Lidah Buaya: Khasiat Herba Terbaik
baru anda tau betapa berkhasiatnya lidah buaya... ratu2 yg cantik zaman dahulu dikatakan menggunakan tumbuhan ini.. zaman dlu mana ada produk2 guna bahan kimia kan..
Quote
04-09-2011, 11:40 AM
Post: #10
RE: Pokok Lidah Buaya: Khasiat Herba Terbaik
kalau "LIDAH BUAYA" ko sapu dekat kulit ko sanggup tak? hahaa.. sian buaya2 xde lidah!

Jgn tidur.. belajar-belajar rerajin ya adik-adik semua huhu_penat
Quote
Post Reply 


Possibly Related Threads...
Thread: Author Replies Views: Last Post
  Pokok-pokok menakjubkan di seluruh Dunia Mr.Pingu 0 954 08-08-2010 10:39 PM
Last Post: Mr.Pingu

Forum Jump:


User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)
Welcome, Guest
You have to register before you can post on our site.


  

Password
  





Website Hit Counter
Hit from: 29-3-12  
KoMuNiTi gempakZ on Facebook