NAK IKLANKAN SESUATU atau LAPOR masalah forum? Emailkan di komunitigempakzhq@gmail.com

ATTENTION: "NEW POST REPLY" display "Error". >KLIK<<

+++ Do LIKE @ SHARE ARTICLE +++

Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ikan Peliharaan Akuarium - Ikan emas, karp, sepat
#1
Hai semua. Malam ni nak cerita sedikit pasal ikan yang Mr.PiNGu pelihara di dalam akuarium. Semalam baru je tambah ikan dalam akuarium sebab bilangan ikan dalam akuarium yang sedikit. Sian ikan-ikanku takde kawan. Asalnya, Mr.PiNGu telah membeli 20 ekor anak ikan emas berharga RM 2 (sangat murah dimana seekor = 10 sen). Kebanyakkan anak-anak ikan emas ini tidak mampu bertahan lama dan mati. Paling sedih ialah sebahagian anak ikan emas ini mati kerana disedut oleh penapis air yang agak kuat kuasa "hisapannya".

Dibawah dilampirkan gambar sebahagian ikan yang berjaya di snap. Yang menariknya, 3 ikan emas yang merupakan "survivor" berjaya ditangkap. Mereka ini merupakan 3 ekor daripada 20 ekor ikan emas Mr.PiNGu beli yang berjaya hidup sehingga ke hari ini. Dan mereka sudah besar, terutamanya yang depan sekali itu. Memang kuat makan dan manje.


Dalam gambar tu ada seekor ikan karp berwarna merah yang Mr.PiNGu beli semalam. Sebenarnya semalam saya membeli 4 ekor ikan karp merah dengan harga RM 2/ seekor kemudian saya juga membeli 6 ekor ikan sepat bersisik warna hidup dengan harga RM 1/ seekor. Kelihatan ikan-ikan ini macam seronok je dapat duduk akuarium baru berbanding akaurium di kedai ikan yang membosankan itu. Makanan pun jarang diberi tu sebab ikan-ikan kat sana sangat-sangat slim dan ada antaranya mati. Huhu sadis.

Saya berharap ikan-ikan ini akan mampu bertahan lama di akuarium ini dan saya akan menjaganya sebaik mungkin. Sekian sahaja.
Mari mendaftar ahli di Komuniti gempakZ~   Shy

** PENGUMUMAN PENTING: "NEW POST REPLY" BERMASALAH >>KLIK<<
** SUBSCRIBE Youtube Komuniti gempakZ >>KLIK<<
Reply


Possibly Related Threads...
Thread Author Replies Views Last Post
  Saiz ikan keli sebenarnya sebesar Mr.Pingu 0 998 11-24-2019, 12:05 PM
Last Post: Mr.Pingu
  Kisah ikan sepat peliharaan Mr.PiNGu Mr.Pingu 0 2,590 11-16-2012, 06:40 PM
Last Post: Mr.Pingu
  Ikan Arowana Merah (Super Red Dragon Arowana) untuk Dijual Mr.Pingu 16 19,232 11-08-2012, 12:56 PM
Last Post: Mr.Pingu
  IKAN HARUAN Mr.Pingu 4 12,533 02-24-2012, 01:42 AM
Last Post: Mr.Pingu
  Ikan Sepat - Spesis yang tahan lasak Mr.Pingu 3 14,779 05-24-2011, 10:56 PM
Last Post: nad_dd257
  Ikan Puyu Mr.Pingu 3 8,029 05-24-2011, 10:47 PM
Last Post: nad_dd257
  Ikan Arapaima Mr.Pingu 0 4,264 04-14-2011, 04:49 PM
Last Post: Mr.Pingu
  Ikan Toman - Ikan Air Tawar yang digilai ramai Mr.Pingu 0 10,978 08-09-2010, 07:22 PM
Last Post: Mr.Pingu
  Ikan Seluang - Ikan kecil yang pengacau umpan Mr.Pingu 0 5,416 08-09-2010, 07:14 PM
Last Post: Mr.Pingu

KoMuNiTi gempakZ on Facebook

Website Hit Counter

Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)