Please Log-in or Register to get full access to the forums.

Lost Password?

>>> REGISTER | LOG-IN | PROFILE | LOG-OUT | INBOX <<<

| HOME | | KOMUNITI BLOGGER| | GEMPAKZ SANTAI | | ISU SERIUS | | HIBURAN | | HOBI | | PENDIDIKAN | | AKADEMIK | | PELBAGAI | | ADMIN | *BLOG*

>>>PERHATIAN SEMUA! BACA INI DULU: ADMIN DECLARATION <<<

Post Reply 
 
Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bahaya Makan kangkung
02-24-2013, 08:49 AM (This post was last modified: 02-24-2013 08:50 AM by Mr.Pingu.)
Post: #1
Bahaya Makan kangkung
Aku ni suka gak makan kangkung belacan. Enak. huhu tapi takut juga apabila membaca benda dibawah ni. mungkin kes terpencil tapi untuk mereka yang masak kangkung sila ambil perhatian utk membasuh sebersihnya dan potong kangkung kecil2 untuk pastikan tiada binatang di dalamnya

Kangkung Tumis, dll yang berkaitan dengan KANGKUNG. Mungkin cerita ini dapat menjadi pertimbangan bagi kita semua ketika kita hendak makan KANGKUNG.

[Image: 521286_457535417652144_637841350_n.jpg]

Suatu hari, di klinik yang terkenal di Malaysia, semua Dokter kebingungan karena ada seorang anak kecil yang menderita sakit perut. Anak itu dibawa ke klinik oleh Orang tuanya setelah 2 hari menderita DIARE. Sudah berbagai macam obat sakit perut yang diberikan kepada anak itu, namun DIARE tidak kunjung sembuh.

Kemudian Orang tua anak tersebut ditanya oleh Dokter, "makanan apa yang dimakan oleh si anak dalam 2 hari ini? "Orang tuanya kbingungan, karena sejak anaknya DIARE, si anak tidak mau makan, dia hanya minum susu putih, itu pun muntah.

Setelah diperiksa, ternyata sebelum menderita DIARE, malam si anak makan Kangkung Tumis di Rstoran bersama Orang tuanya. Dokter segera melakukan X-RAY, ternyata dalam usus anak tersebut telah berkembang biak LINTAH degan anaknya yang kecil-kecil. Dokter menyerah dan menyatakan tidak sanggup mengambil tindakan medis apapun. Akhirnya anak kecil malang itu pun MENINGGAL DUNIA.

Setelah diperiksa ulang, ternyata Lintah itu sebelumnya berada didalam batang kangkung yang besar. Memang, untuk penggemar kangkung tumis yang paling enak adalah BATANGNYA.

Lintah yang berada di dalam batang kangkung itu tidak akan mati walau dimasak selama 20 menit, apalagi untuk kangkung tumis proses memasak tidak terlalu lama agar menghasilkan rasa kangkung yang sedap. Lintah hanya akan MATI jika DI BAKAR.

Di dalam usus anak kecil tadi, lintah hanya butuh waktu 1 - 2 hari untuk berkembang biak.
Jika ada keluarga atau teman yang mengalami hal tersebut, lakukan tindakan dengan memberi minum air rendaman tembakau (bisa diambil dari rokok kretek) biasanya lintah akan keluar dan dalam keadaan mati. Dan disarankan bila anda memasak kangkung harap belah batangnya.

Hijaber menyarankan bila anda memasak kangkung, Harap belah batang Πўa dan bersihkan dengan air hingga bersih

Mari rakan-rakan mendaftar sebagai seorang ahli Komuniti gempakZ~ Shy
Quote
JOM JOIN KOMUNITI GEMPAKZ. Klik: >>> REGISTER <<<
02-24-2013, 05:37 PM
Post: #2
RE: Bahaya Makan kangkung
dah bertahun tak makan kangkung... tapi kes nih maybe makan kangkung yang tanam kat bendang kot.. kalau beli kat pasar kangkung tanam kat kebun.. cacing adalaa...

kan boleh beza kan kangkung yang tumbuh liar dengan kangkung yang ditanam.. tak sama.. kangkung liar batang nya lebih besar dari kangkung yang ditanam...

aku pun pelik macam mana lintah boleh masuk dalam batang kangkung kalau batang kangkung tuh belum di potong... batang kangkung mana da lubang kalau belum dipotong...

Segalanya ada disini..
[Image: 4614398743_a53426e0fa.jpg]
Quote
02-24-2013, 05:55 PM
Post: #3
RE: Bahaya Makan kangkung
hehe ada la tu... kes terpencil.. mcm ulat ada dlm buah yg xde lubang la.. selalu je aku jumpe.. kes ada telur dlm bunga etc.. kes kangkung xtaula.. wallahualam

Mari rakan-rakan mendaftar sebagai seorang ahli Komuniti gempakZ~ Shy
Quote
02-24-2013, 07:07 PM
Post: #4
RE: Bahaya Makan kangkung
ulat dalam buah tuh terjadi bila buah tuh dah busuk..dari dalam buah tuh sendiri wujud nya ulat.. indah nya ciptaan tuhan..

tapi lintah nih memang dari bendang ler... takleh wujud terus dari dalam batang kangkung.. aku rasa lintah tuh memang ada dalam masakan tuh ler... budak tuh pi makan jer tak tengok... ngap ngap ngap makan... babtu arrr.... hihihihihi...

Segalanya ada disini..
[Image: 4614398743_a53426e0fa.jpg]
Quote
02-24-2013, 07:21 PM
Post: #5
RE: Bahaya Makan kangkung
kalau ko makan buah kuini kan, luar kulit nampak elok je bila dlm ada je ulat.. tp masih boleh dimakan sbb xsemua tempat ada ulat.. kalau nk makan ulat tu pun bleh je sbb halal ulat buah.. aku permah try makan ulat buah tu haha xde rasa pe pun wakakakaa jijik tak? =p

Mari rakan-rakan mendaftar sebagai seorang ahli Komuniti gempakZ~ Shy
Quote
02-24-2013, 08:10 PM
Post: #6
RE: Bahaya Makan kangkung
(02-24-2013 07:21 PM)Mr.Pingu Wrote:  kalau ko makan buah kuini kan, luar kulit nampak elok je bila dlm ada je ulat.. tp masih boleh dimakan sbb xsemua tempat ada ulat.. kalau nk makan ulat tu pun bleh je sbb halal ulat buah.. aku permah try makan ulat buah tu haha xde rasa pe pun wakakakaa jijik tak? =p

ulat buah memang boleh makan... ada vitamin kot.. sebab dia memang terjadi dari buah tuh sendiri... bukan dari unsur luar...

actually aku tak pernah makan buah kuinin nih... orang sini panggil machang... buat sambal pun aku tak makan...

Segalanya ada disini..
[Image: 4614398743_a53426e0fa.jpg]
Quote
02-24-2013, 09:20 PM
Post: #7
RE: Bahaya Makan kangkung
ooo.. macang dgn kuini lain tau... macang ni dia besar sket, kulit tebal, gelap dan agak kasar dan rasa dia aku kurang minat,. kuini ni kulit dia licin, hijau cerah dan rasanya manis.... hehe... rumah aku dulu ada 3 pokok.. hari2 kalau masa musim memang best kutip buah ni.. berpuluh2 bijik gugur sehari heehe..

Mari rakan-rakan mendaftar sebagai seorang ahli Komuniti gempakZ~ Shy
Quote
02-25-2013, 12:27 AM
Post: #8
RE: Bahaya Makan kangkung
(02-24-2013 09:20 PM)Mr.Pingu Wrote:  ooo.. macang dgn kuini lain tau... macang ni dia besar sket, kulit tebal, gelap dan agak kasar dan rasa dia aku kurang minat,. kuini ni kulit dia licin, hijau cerah dan rasanya manis.... hehe... rumah aku dulu ada 3 pokok.. hari2 kalau masa musim memang best kutip buah ni.. berpuluh2 bijik gugur sehari heehe..

oowwhh yer ke lain..?? tapi bau sama jer... best arr umah kampung ada banyak buah2an..

Segalanya ada disini..
[Image: 4614398743_a53426e0fa.jpg]
Quote
02-25-2013, 12:40 AM
Post: #9
RE: Bahaya Makan kangkung
lain.. macang ni bau dia kurang enak sket.. pokok dia lbh kurang sama tapi aku kenal la sbb kebun buah2 di kampung aku dlu macam2 jenis buah ada.. bacang, kuini, duku, langsat, rambai, durian, manggis, rambutan, pulasan hehe.. duku langsat pun ada... hehe..

Mari rakan-rakan mendaftar sebagai seorang ahli Komuniti gempakZ~ Shy
Quote
02-25-2013, 12:49 AM
Post: #10
RE: Bahaya Makan kangkung
(02-25-2013 12:40 AM)Mr.Pingu Wrote:  lain.. macang ni bau dia kurang enak sket.. pokok dia lbh kurang sama tapi aku kenal la sbb kebun buah2 di kampung aku dlu macam2 jenis buah ada.. bacang, kuini, duku, langsat, rambai, durian, manggis, rambutan, pulasan hehe.. duku langsat pun ada... hehe..

untunglaa orang ada kampung nih....

Segalanya ada disini..
[Image: 4614398743_a53426e0fa.jpg]
Quote
Post Reply 


Forum Jump:


User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)

Website Submission Optimization Search Engine Submission - AddMe

Free PageRank Checker My Ping in TotalPing.com Malaysian Free Auto Backlink Exchange Ping your blog, website, or RSS feed for Free Blogged.my Text Backlink Exchanges free web site traffic and promotion

Welcome, Guest
You have to register before you can post on our site.


  

Password
  





Website Hit Counter
Hit from: 29-3-12  
KoMuNiTi gempakZ on Facebook